Sång nr 3 2023
Musiker:
Axel Johansson: Trumset
Rickard Löfgren: bas
Louice Ottosson: Sång
Hasse Sandén: Sopransax
Mancan: Elgitarr, Sång, Ak-gitarrer, Moog LP, Korg Mono/poly, Korg oddyssey, Arturia MartixBrute, Behringer poly d, Ms 101
Information om sång 3
Sång nr 3 är skriven 2012, eller möjligen 2013 och föddes egentligen ur en syntslinga som jag brukade spelade på min Moog LP som i sången får tjäna som syntbas-riff. Från början hade jag ingen elbas med alls utan det var endast syntbas.
Axel spelade även in en crash-cymbal som vi körde genom ett lågpassfilter, och sedan vidare genom ett analogt delay och det blev väldigt spacat ljud.
Det där ljudet föll dock bort när jag slutligen mixade låten då det helt enkelt hade svårt att få plats i mixen.
Emil Fridlund var även med vid denna inspelning och har "mixtrat en del" med trummorna. Trumsetet är dock inte inspelat i Brusfabriken utan i en annan lokal som jag tillfälligt hyrde.
Trummorna har i denna (som i många andra av mina sånger) parallell-komprimerats och det ger ett rätt så "squashat ljud".
Rickard spelade sin stämma rakt igenom och elbasen spelades in ganska så sent i inspelnings-processen av den här sången. Det absolut sista var Hasses sopransax som spelades in.
Saxen har en stark karaktär av den 1176-kompressor som jag använde vid den här inspelningen vilket jag gillar.
Mina gitarr-pålägg går igenom diverse olika Moog-effekter vilket ger gitarren ett ganska så eget sound, dock är det rätt så färgade ackord som också gör sitt till ljudet...ackord som Cmaj9 är inte jätte-vanliga i min musik.
Sångens text-mässiga tema har jag tidigare använt mig en hel del av nämligen att kanske inte alltid "lita blint på vad man känner".
Känslor är många gånger uppblandade av många olika "små-känslor" som bildar en enda "stor känsla", och ofta är det denna stora känsla som blir dominerande inom oss.
Sången handlar också om att lämna en situation som en sida av en själv tror sig önska, men som egentligen inte är särskillt bra.
Det kan vara svårt att lämna situationer/människor/tillfällen som egentligen är funktionslösa i ens liv. Ofta handlar det om psykologiska mekanismer som tiggar begär & behov inom oss som vi egentligen inte behöver, men som vi envist tror oss behöva.
Detta kan vara en smärtsam process, men den är många gånger nödvändig för det finns ingen vinst (för någon) att hålla fast vid något som är dåligt.
Jag tror att det här är något man som människa får uppleva många gånger genom ett liv, kanske är det individuellt olika jobbigt och svårt för oss var och en, men alla har vi troligen erfarenhet av det fenomen jag här försöker beskriva.
Kul att Louice sjunger här en sorts understämma i refrängerna. Egentligen sjöng hon mer än så här, men delar av stämman krockade i slutmixen med annat och togs därför bort.
Jag vet att Emil Fridlund sjöng en liknande understämma i refrängerna som vi aldrig spelades in, även Mattias Flyckt sjöng nåt liknande vid en tilltänkt inspelning som inte heller spelades in.
Kanske var det så att sången helt enkelt väntande på att Louice skulle sjunga istället...?
Sångstämman i den här låten är inte helt självklar men Louice gör en egen grej av det och det blir lysande bra. Det är ganska så låg för en tjej att sjunga den här refräng-stämman.
Många sångerskor vill gärna sjunga jätte-högt i registret, men jag tycker det är viktigt att också ha ett bra lågt register....det är som en botten i rösten; en byggnad är aldrig starkare än den grund den vilar på.
Själv är jag jätte-dålig, rent sång-mässigt på mitt låga register, jag har lättare för att sjunga rätt så högt, men jag borde nog egentligen öva lite mer på de låga tonerna.
Jag gillar syntarna i sången och jag tycker att jag fick till dom bra.....de har nästan en lite "drömsk karaktär" över sig.
Att det skulle vara sopransax i låten var min ambition redan från början då låten skrevs, jag har en kärlek för just sopransax och Hasse spelar denna stämma lysande tycker jag.
Jag antar att det här med sopransax har jag fått med mig efter åtskilliga timmar lyssnandes på Stings tidiga soloskivor, där sopransax förekommer riktligt.
Stings tidiga plattor är helt lysande bra tycker jag.