Idolen och den funna skatten
Idolen och den funna skatten är både en bok och ett musikverk i två akter.
Musiken finns att lyssna på....på den här hemsidan, och boken kommer att finnas tillgänglig så småning.
Min ambition har varit att komma ut och föreläsa om hur man blir en hel människa igen efter mobbning. Jag hoppas att någon dag i framtiden kunna göra denna föreläsning tillgänglig för alla som behöver den.
Skriften nedan fokuserar dock bara på musiken och hur arbetet med den genomfördes.
Den totala arbetsinsats som jag personligen har lagt in i projektet Idolen och den funna skatten går inte inte att beskriva i ord mer än att den är ENORM!
Bilden ovan är samma bild som finns på omslaget till boken: Idolen och den funna skatten. Bilden är gjord av Karl Larsson och består egentligen av två bilder med 30 års mellanrum.
Den första bilden tog jag en vinternatt i slutet av 1980-talet och motivet är min systers lekstuga i snöstorm, eller i alla fall i ett kraftigt snöfall.
Den andra bilden är tagen av Lotta (min fru) en sommarkväll 2016 då vi satt i vår båt och guppade på Sommen och tittade på den vackra solnedgången.
Bilden som Karl Larsson skapat av dessa två motiv illustrerar mycket av det som Idolen och den funna skatten till sin kärna handlar om tycker jag.
I både musiken och boken använder jag vinter och sommar för att symbolisera mentala tillstånd.
Jag började skriva det här verket någon gång under 2005 och den första sång som jag skrev var Varmisar del 1. Jag hade tänkt skriva en opera eller musikal, men materialet blev fort personligt och jag kände att detta nog var något som borde tillhöra Mancan-musiken.
Jag har dock sparat idén med att skriva en opera/musikal för framiden där min roll endast är som kompositör.
Jag skrev och spelade in olika demos och insåg att musiken var väldigt bra och texterna väldigt starka för mig personligen då verket handlar om mobbning, och det är min egen livshistoria.
Jag hade beställt studiotid i Rolab där jag tidigare hade spelat in min musik, men på grund av att de höll på och flyttade studion så drog det hela ut på tiden, och själv ”fördrev” den tiden med att skriva ännu mer musik som byggdes in i Idolen och den funna skatten och spela in demos.
På den sista demon jag gjorde innan det till slut blev en inspelning medverkade Hjalmar Hurtig på bas och Linda & Sanna Nordlund på körsång.
Vi gjorde även försök med att repa in materialet med ett fast band vid tre olika tillfällen: Den första gången medverkade Benny Waldner på trummor, Rickard Nyrén på bas och Linda & Sanna Nordlund på kör men det blev inget mer än något rep.
Vid det andra tillfället så medverkade Hjalmar Hurtig på bas, Anton Sällberg på trummor, samt Mattias Flyckt på gitarr men det blev heller inte mer än nåt rep eller två. Musikerna hade rätt mycket egna projekt som tog deras tid och det var problem med resande då några bodde långt bort, vilket gjorde det hela omöjligt att få ihop.
Själv flyttade jag från Mjölby till Västervik och hade där ingen kontakt med musiker och hade svårt att träffa nya musiker i Västervik.
Jag hade dock en del kontakt med Länsmusiken i Kalmar och det fanns då några inom Länsmusiken som var sugna på att försöka göra nåt av den musik jag hade skrivit via Länsmusiken. Vid denna tidpunkt hade dock ett nytt flyttlass börjat planeras.
Jag flyttade igen från Västervik till Tranås och då plötsligt började det öppna sig och möjligheterna med att finna nya musiker och studios gjorde sig tillgängliga.
Vid denna tidpunkt (runt 2011-2013) började jag repa in Idolen och en funna skatten tillsammans med Bosse Lindman på bas, och Joakim Ahlstrand på trummor. Vi gjorde några rep, men Joakim Ahlstrand fick förhinder då han är mycket anlitad skådespelare, så istället hakade Tyrone Berglind på och spelade trummor.
Jag själv, Tyrra (Tyrone) och Bosse (Bosse Lindman) repade igenom stora delar av materialet efter de original-arrangemang som jag gjort.
Allt var skrivet på noter och både Tyrra och Bosse är bra notläsare så det hela gick bra att spela på detta sätt.
Jag hade hela tiden haft en idé om att jag ville liksom ha som ett bestående band som skulle spela in grunderna till den här musiken.
Tanken var således att Bosse och Tyrra (Tyrone) skulle spela grunderna (bas och trummor) i den här musiken och vi kom ganska så långt, men av olika anledningar "rann allt ut i sanden".
Jag antar att jag var själv orsak till att det blev så då jag ännu inte hade klart för mig hur, var och när själva inspelnings-processen skulle ha sin gång.
Det kan vara svårt att helt engagera sig, samt att lägga ner en massa tid på något som bitvis har en rätt så oklar målbild som det här inspelnings-projektet, vid denna tid faktiskt hade.
Jag fösökte även samtidigt jobba på en projket-ansökan för att få loss pengar för att genomför nån form av turné för detta, samt så författade jag boken Idolen och den funna skatten parallellt med allt detta enorma jobb.
Nu blev det istället flera musiker som fick spela på det här materialet istället för ett mera fast band som jag först hade tänkt.
Mycket musik som jag har skrivit passerar genom många olika musikers toner innan musiken liksom blir "fullständig", det är ungefär som om den komponerade musiken själv väljer ut de musiker som ska spela den när den väl ska spelas in för att "för-evigas".
Nu fick jag tillgång till Rainbowstudion vilket helt enkelt var en ny version av Rolab. Jag tog med delar av min egen studio dit och bodde där i samma lada som studion var inhyst i.
Det var mitt i vintern och det fanns ingen toalett eller möjlighet att laga mat så naturen fick bli min toalett, och jag bunkrade upp med mat som inte behövde tillagas.
Jag och Lotta (min fru) tillbringade många timmar där, och jag var även helt själv där långa tider och sov extremt lite bara för att spela in så mycket det bara gick.
Anders Hildeskog & Petter Lövgren spelade in mycket av sina truminspelningar där, och så även Benny Waldner. Rickard Löfgren var även där och spelade en del bas.
Jag använde mycket av Rolabs instrument då jag var där. Alla flygel-delar är inspelade där, samt all Hammondorgel och Fender Rhodes-piano-pålägg spelade jag in där. En del av min sång är även inspelad i Rainbowstudion. Idag finns inte den studion kvar.
Det inspelade materialet tog jag sedan med till min egen studio och fortsatte inspelandet. Nu började produktionen ta form på allvar. Musiker av olika slag kom hela tiden till min studio och sång för sång byggdes färdiga.
Det mesta var skrivet material...jag hade skrivit ner alla stämmor på noter så jag jobbade många, många timmar med notskrivande parallellt med inspelande.
Alla inspelningar är psykiskt påfrestande....i alla fall för mig och Idolen och den funna skatten är inget undantag.
Man blir så himla trött rent psykiskt och speciellt då jag hade jobbat med detta gigantiska projekt varje dag på ett eller annat sätt, i nästan 15 års tid.
Det var ibland mentalt extremt påfrestande för mig.
Vi hade två körteam...det ena var Heléne Blad och Mattias Flyckt, och det andra teamet med Emil Fridlund och Ella Sehlstedt...samt så var Linda Nordlund med och sjöng på några av låtarna. Även Jonnie Andersson var med och sjöng vid något tillfälle.
Den mesta av basen spelas av Rickard Löfgren och jag är extra glad att Rickard var med, inte bara för sin musikaliska skicklighet, utan kanske främst för att han förstår den här musiken som jag försöker skriva och spela in på ett sätt jag inte tidigare mött hos andra musiker.
Alla musiker som har varit med har alla bidragit med sin prägel och skicklighet. Jag har under alla år haft en tendens att lyckas locka till mig oerhört skickliga musiker vid mina olika inspelningar vilket jag är mycket tacksam för.
Emil Fridlund & Axel Johansson, samt Heléne Blad har varit med mycket och lagt mycket tid och talang på dessa sånger vilket jag är mycket tacksam för.
Den som lagt allra mest tid och möda på mig och dessa inspelningar är ändå Lotta min fru...utan henne hade detta aldrig gått att genomföra så jag är jättetacksam till henne.
Vid samma tidpunkt som dessa inspelningar gjordes så var jag med i en musikaluppsättning ”Mordet vid Stjernösand” där jag ingick i samma orkester som Hasse Sandén.
Hasse spelar en hel del av saxarna, samt klarinett och bas-klarinett och vi hade väldans kul vid dessa inspelningar.
Även Erika Brokvist ifrån Mjölby Baktaktsorkester medverkar en hel del på tenorsax.
Jag tycker att Magnus Erikssons solo på sopransax som han gör på sången Gummi-Tarzan är helt fantastiskt och han gjorde det på två tagningar, det hela tog väl 15 minuter.....helt otroligt bra spelat.
Anna Gullman (som också spelar flöjterna på Höstsånger) har varit med med och spelat alla möjliga olika flöjtmodeller man kan tänka sig.
Det har varit många musiker med och alla har varit fantastiska och tack till alla...även till de som jag inte nämnt här så klart.
Den som imponerade kanske allra mest var Maria Bolton som spelar Oboe & Engelskt Horn på inspelningen...hon spelade in alla sina delar på en eftermiddag och jag kan säga att allt var inte helt enkelt att spela men hon satte det mesta på en gång direkt ifrån noterna. Jag känner ingen som är så extremt skicklig notläsare som hon.
Väldigt mycket har jag dock spelat själv...allt ifrån syntar till percussion och jag är även nöjd med min egen insatts.
Vi gjorde en releasespelning på Plan B, i Tranås där även Gustaf Montelius ingick som var kapellmästare i musikalen jag tidigare nämnt, men förutom honom var alla musiker som var med på den spelningen originalmusiker som faktiskt spelar på den slutglitiga versionen av Idolen och den funna skatten.
Jag är glad att det ändå gick ganska så bra när allt väl började rulla och musiker kom i ett ständigt flöde till min studio och till Rainbow-studion.
Det gick ganska trögt under en massa år när det gäller musiker och inspelningsmöjligheter, jag fick verkligen kämpa i en hård motvind.
Då var inte min studio tillräckligt bra och det var svårt att få till det med externa studios. Jag började att spela in på Rolabs gamla analoga MCI 2” bandare men saker kom emellan som avbröt inspelningen som jag inte styrde över.
Det har också varit en inspelning som har gått över många olika plattformar. Jag började spela in under Windows men 2009, då jag bodde i Västervik, tog jag steget att lämna Windows för Linux.
Idéerna med Linux var tilltalade för mig då, och jag måste säga att när jag väl fått ordning på mitt Linuxsystem så fungerade det helt fantastiskt bra och det var väldigt stabilt.
Jag började jobba i Ardour som är ett studioprogram som utvecklats för Linux. Till detta körde jag ett Delta 1010 ljudkort (M audio) vilket fungerarade superbra. Några år senare gick jag över till att köra Focusrites ljudkort och fann ingen annan väg än att gå tillbaka till Windows igen.
Det var en motvillig övergång men jag hade inget val då Focusritekorten fungerade sämre under Linux än under Windows.
För att behålla lite av ”Linux-känslan” började jag köra ett program som heter Harrison Mixbus, då detta program är baserat på Ardour vilket jag trivdes med att jobba i då jag jobbade i Linux. Detta fick slutligen bli den set up som Idolen och den funna skatten spelades in i.
Musiken är också gjord som en resa som går in i vart annat hela tiden så det finns egentligen inte så många pausar i själva musiken.
Jag skulle vilja komma ut och göra Idolen och den funna skatten på scenen lite oftare. Nu har vi gjort Idolen och den funna skatten en gång på scen (release-spelningen på Plan B) men det är ett rätt stort projekt, eftersom det behövs rätt många musiker om man vill göra den här musiken så som den blivit inspelad.
Jag är också sådan att jag ogärna vill ha med backingtracks på scenen. Dessutom är musiken bitvis rätt svår att spela så det kräver en del av musikerna.
Detta har varit det största och viktigaste musikaliska projekt som jag hittills har varit del av och jag är stolt och glad att det slutligen, efter nästan 15 års hårt arbete och mödor blivit klart.
Jag vet inte om jag känner till något liknande projekt i Sverige som det här?
/ Mancan (april 2019)